![](http://matlekcja.pl/wp-content/uploads/2018/09/20180902_182535-300x221.jpg)
Bryły to kolejny mój ulubiony dział matematyki. Są wszędzie i łatwo udowodnić uczniowi, że musimy coś o nich wiedzieć.
Zaczynam od podziału brył. Bez względu na poziom nauczania rozmawiam z uczniami o bryłach obrotowych, graniastosłupach, ostrosłupach, Pojawiają się wielościany foremne i bryła węgla, bryła lodu, człowiek…
Szukamy i zapisujemy cech charakterystyczne dla każdej wymienionej grupy.
![Podział brył](http://matlekcja.pl/wp-content/uploads/2018/09/20180903_103011-300x176.jpg)
Uczymy się co oznacza w nazwie bryły słowo prawidłowy, prosty, pochyły. Próbujemy zapamiętać, która bryła ma swoją specjalną nazwę i zastanawiamy się, dlaczego matematycy ją tak nazwali.
Czas na zastosowanie teorii w praktyce. Przez całą lekcję albo dłużej nazywamy brył. Wysypuję całe mnóstwo brył-pudełek kupionych w sklepie i brył zrobionych przez poprzednie roczniki. Są tam modele, szkielety, siatki (które można złożyć, albo się same składają w bryłę jak pociągniemy za sznurek). Przeglądamy rysunki w podręczniku i nazywamy bryłę patrząc na rysunek siatki czy jej rzut. Okazuje się, że rzuty brył sprawiają najwięcej problemu, więc wychodzimy na boisko, żeby zobaczyć jak wygląda nasz rzut (cień) i jak może wyglądać rzut (cień) kwadratu, koła, prostokąta…
![rzut bryły czyli cień](http://matlekcja.pl/wp-content/uploads/2018/08/rzut-bryły-300x148.jpg)
![rzuty figur](http://matlekcja.pl/wp-content/uploads/2018/08/4-300x223.jpg)
Kiedy już wszystko sobie z uczniami przećwiczę, czas sprawdzić czy uczniowie dobrze rozpoznają bryły czyli zarządzam Wędrującą kartkówkę.
![Wędrująca kartkówka](http://matlekcja.pl/wp-content/uploads/2018/08/wędrujaca-kartkówka-300x211.jpg)
Na każdej ławce stoi jakiś model, szkielet, lub leży siatka, rzut bryły. Uczniowie zostawiają tornistry pod tablicą, żeby nie przeszkadzały. Siadają na swoich miejscach i dostają tabelkę z 30-36 wierszami. Każdy uczeń może bryłę obejrzeć, zmierzyć krawędzie, sprawdzić kąty, złożyć siatkę. W odpowiednim miejscu w tabelce pojawiają się dokładne nazwy bryły ze stolika, uczniowie dopisują jeszcze czy to model, szkielet, rzut, szkielet….
Na polecenie nauczyciela uczniowie wstają, biorą swoją kartkę, długopis, ekierkę i każdy przechodzi ławkę do przodu. Siadają. Znów wpisują nazwę zgodnie z numerem przyklejonym na modelu. Potem wstają, kiedy miejsce przed nimi jest puste.
![](http://matlekcja.pl/wp-content/uploads/2018/08/20180529_100946-300x169.jpg)
![Jakiej bryły to siatka](http://matlekcja.pl/wp-content/uploads/2018/08/6-300x213.jpg)
Potem nic nie mówię, uczniowie wstają, kiedy miejsce przed nimi jest puste. I tak trzydzieści razy (tyle mm Ławek w sali). Jak twierdzą uczniowie, po tej kartkówce mięśnie nóg bolą bardziej niż po lekcji wychowania fizycznego :))