Za nami kilka lekcji z działu bryły. Moi uczniowie potrafią już obliczyć pole całkowite i objętość graniastosłupów, ostrosłupów i brył obrotowych. Ostatnia lekcja będzie nietypowa.
Wchodzą do sali lekcyjnej, a tam włączona jest sokowirówka …
Nie odpowiadając na pytania uczniów, nie zważając na hałasującą sokowirówkę, zapisuję na tablicy….
Tak zaczynam cykl lekcji zawiązanych z matematyzacją problemów z życia codziennego. Próbuję zmusić uczniów, żeby zastosowali wiedzę zdobytą w szkolnej ławce w swojej zwykłej codzienności.
Teraz to oni będą układać treść polecenia, zadania tekstowego do przedmiotów, które jak magik im na tej lekcji z czarnego kapelusza wyciągnę.
Musimy stworzyć sytuację problemową, w której sokowirówka będzie bohaterką, dobrać odpowiednio dane, zadać pytanie. Wspólnie więc układamy zadanie tekstowe np:
Basia rozpoczyna dzień od szklanki świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy. Ile kosztuje 250 ml stuprocentowego soku? Ile potrzeba pomarańczy, jaka część pomarańczy zamieni się na sok, jaką średnicę ma pomarańcza? To są pytania, na które musimy odpowiedzieć, zanim powstanie zadanie tekstowe…
Ułożyliśmy zadanie, rozwiązaliśmy je i skonfrontowaliśmy nasze obliczenia z cenami kartonika soku pomarańczowego. Źle obliczyliśmy, dlaczego takie różnice? Rozpoczęły się bardzo ciekawe rozmowy nieświadomych klientów sklepów spożywczych …
Kolejne przedmioty z tego kapelusza wyciągam i czekam na propozycje zadania tekstowego.
Próbuję też wykorzystać różne sytuacje, które mogą obserwować moi uczniowie w szkole np. remont.
Zadanie, które powstało „Ile zapłaciła Pani dyrektor malarzowi, który malował dwukrotnie w szkole salę lekcyjną?”. Uczniowie musieli odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego konieczne było dwukrotne malowanie, skąd wiemy, ile kupić puszek farby…
A ile kawy wypijają nauczycielki moich uczniów?
Im dziwniejszy przedmiot przyniosę, tym mocniej czuje, jak się uczniowie w układanie zadania tekstowego z obliczaniem pola powierzchni albo objętości, dają się wkręcić.
Po wspólnej pracy klasę dzielę na trzyosobowe grupy i teraz sami muszą ułożyć zadania tekstowe do wylosowanych przedmiotów: akwarium, basen, ołówek, wałek do ciasta, słup ogłoszeniowy… Komórki pomagają znaleźć informacje, z czego dany przedmiot jest wykonany, ile waży, jaka jest gęstość, jaka cena …
Ułóż zadanie tekstowe z akwarium
Powstało na przykład zadanie: ile waży wałek do ciasta o wymiarach… skoro gęstość drewna, z którego wałek został wykonany wynosi…?
Na kolejnej lekcji uczniowie rozwiązują ułożone przez siebie zadania, weryfikują, czy nie brakuje danych, czy są zrozumiałe, jednoznaczne polecenia…
I takie jest to moje o bryłach uczenie :))
Są to dla mnie bardzo ważne lekcje… Nie żal mi na nie czasu…