Od lekcji o procentach do wielkiego projektu…część 1

Moje ulubione lekcje matematyki, to takie, na których przerabiam z uczniami  procenty. Nieważne, na jakim poziomie, zawsze są to fajne zajęcia, bo bardzo mocno osadzone w otaczającej nas rzeczywistości.

Kiedy wprowadzam  pojęcie %,  zaczynam od pytań:

    • co to jest?
    • co to oznacza?
    • czy jest nam to potrzebne?
    • dlaczego nie wystarczy nam ułamek?

Zachęcam uczniów, by poszukali przykładów ze swojego życia codziennego i przypomnieli sobie, gdzie widzieli wcześniej symboli %.  Na poniższej tablicy można zobaczyć mapę myśli, czyli efekt wielkiej klasowej burzy mózgów.

Gdzie używamy %

Takie lekcje najczęściej kończę zadaniem długoterminowym:

Znajdź w domu 10 przykładów, gdzie wykorzystano pojęcie procenta. Wytnij i wklej na kartkę A3, a następnie opisz, jakiej dziedziny życia dotyczą i o czym informują.

A jaki mam pomysł na lekcję na zamianę ułamków na %?

O tym w części 2 w cyklu lekcji o procentach.