Czy motywacja jest ważna w edukacji? Przeglądarka internetowa wyrzuca: „Motywacja to świadoma energia, która jest potrzebna, żeby rozpocząć i wytrwać w jakimś działaniu”. No właśnie, czy tę gotowość i wytrwałość do działania potrafię pielęgnować w swoich uczniach?
Patrzę na siebie i mam wrażenie, że im jestem starszym nauczycielem, tym bardziej zależy mi na zmotywowaniu swoich uczniów, niż odhaczaniu kolejnych punktów w podstawie programowej. Na każdej lekcji po kilka razy zatrzymuję się, żeby zadać pytanie uczniom, prosząc ich o refleksję i samoocenę:
- Czy już umiesz wykonać to działanie?
- Zamaluj sobie bateryjkę, na ile masz opanowana tą umiejętność
- Narysuj sobie emotkę, żeby pochwalić się za…
- Czy czujesz przyrost wiedzy od ostatniej lekcji?
- Czy dzisiaj byłeś bardziej skupiony niż na ostatniej lekcji?
Teraz próbuje pobudzić uczniów do wzięcia odpowiedzialności za swoje umiejętności i stan wiedzy. Nie zawsze tak pracowałam. Zmiany są efektem kursu, o którym pisałam w poście Okejowy bakcyl.
Tak więc wspieram uczniów, próbuję upstrzyć salę różnymi motywatorami, często zmieniam sketchnotki, wywieszam metody na skuteczne zapamiętywanie albo historie…
![](http://matlekcja.pl/wp-content/uploads/2020/09/120460022_2865746926979997_3752854327261865921_n-136x300.jpg)
Ale ciągle nie jest dobrze. Nawet opisywałam ostatnio jak trudno było z tą motywacją u uczniów na początku roku – Filmowy początek .
Wrześniowe lekcje płynęły, a ja ciągle myślałam, jak zmotywować uczniów do pracy, żeby każdy uwierzył w swoje możliwości. Na internetowych forach FB pojawiły się informacje o akcji Tydzień Uczniowskiej SuperMocy. Ale dopiero żywiołowe wystąpienie Joanny Gadomskiej na Konferencji Inspiracje przekonało mnie, że warto wykorzystać kilka pomysłów.
Postanowiłam z moją klasą poszukać ich SuperMocy. Na lekcji wychowawczej powstały skrzydła i każdy z uczniów pokolorował literkę w haśle. Potem dostali piórka, a na ich odwrocie, dziewczyny i chłopcy mieli zapisać swoje mocne strony.
![](http://matlekcja.pl/wp-content/uploads/2020/11/123625821_420334089369810_7354311100314935148_n-e1604441868510-300x239.jpg)
Ale nie wytrzymałam i do zabawy wciągnęłam wszystkich uczniów, których uczę matematyki. Każdy dostał ode mnie piórko, żeby napisać swoją SuperMoc i dokleić kolejne piórko na skrzydle.
![](http://matlekcja.pl/wp-content/uploads/2020/11/123990012_1110428779389498_8036362161699383200_n-250x300.jpg)
Jeżeli się komuś wydaje, że wszyscy wiedzieli, w czym są dobrzy, to się myli. Kilka łez wtedy też spadło, ale niektórzy chcieli więcej piórek dla swoich talentów. Jedno ze skrzydeł zostało zapełnione piórkami z SuperMocami moich uczniów.
Drugie skrzydło zapełniało się powoli. Po każdej pracy pisemnej rozdawałam piórka uczniom, których praca była napisana lepiej niż poprzednia. Dostawali ci, którzy podnieśli swoją ocena, z db na bdb, ale też z ndst na dop. Ci, co odnieśli sukces, mieli na piórku napisać, co się stało, że ta praca była napisana lepiej.
![](http://matlekcja.pl/wp-content/uploads/2020/11/123700637_1817136408451006_1176122405464472190_n-220x300.jpg)
Cudowne było widzieć ich zadowolenie, czytać refleksje. Zwycięzcy mogli stanąć na podium, rozwinąć swoje skrzydła, jak na pracy pisemnej i zrobić sobie fotkę. Myślę, że to był dobry pomysł. Z przyjemnością patrzyłam na reakcje moich najsłabszych uczniów i czytałam, to co zapisywali na piórkach:
- uważałem na lekcji,
- chciałem się nauczyć,
- sprawdzałem w sieci, oglądałem filmiki z tego tematu,
- przeliczyłem zadania przygotowujące do sprawdzianu proponowane przez nauczyciela,
- pracowałem na lekcji,
- poszedłem na lekcję dodatkową…
Jeszcze pokażę to, co powstało w tym roku na gazetce szkolnej, tam gdzie zawsze wywieszamy skład klasy:
![](http://matlekcja.pl/wp-content/uploads/2020/11/121657235_631286971088348_2117095819330061460_n-300x215.jpg)
Inspirację na gazetkę i lekcję wychowawczą zaczerpnęłam oczywiście z FB, to fotografia z profilu Agnieszki Czeglik
![](http://matlekcja.pl/wp-content/uploads/2020/11/74692526_2476696185699668_2024656529751277568_n-218x300.jpg)
W projekcie Tydzień Uczniowskiej SuperMocy organizatorki :J. Gadomska i K. Włodkowska i uczestnicy często przypomniali słowa Janusza Korczaka:
„Dzieci rodzą się ze skrzydłami. Nauczyciele pomagają im je rozwinąć”
Ciągle pytam, więc siebie, jako nauczyciela i rodzica:
Czy ja pomagam, czy podcinam skrzydła?
![](http://matlekcja.pl/wp-content/uploads/2020/11/123907895_831697670949813_1360851757453194628_n-198x300.jpg)